Vliegles en parachutespringen voor iedereen

Tecnam P92 Echo

Tecnam P92 Echo

Vliegtuig

De Tecnam P92 Echo en Tecnam P92 Eaglet zijn eenmotorige, lichte vliegtuigen met hoge vleugels. Het toestel is ontworpen door Luigi Pascale en wordt gebouwd door Tecnam in Napels (Italië). Het toestel heeft twee zitplaatsen. Verder heeft de P92 een vast driewielig landingsgestel. Het vliegtuig is gemaakt van aluminium en verkrijgbaar met een aantal Rotax en Lycoming motoren met een verschillend vermogen.

Merk Tecnam
Type P92 Echo
Piloten 1
Passagiers 1
Maximaal startgewicht 550 kg
Leeggewicht 304 kg
Bruikbare lading 246 kg
Kruissnelheid 110 knopen (204 km/u)
Maximale snelheid 150 knopen (278 km/u)
Overtreksnelheid 38 knopen (70 km/u)
Maximale afstand 800 km
Brandstofcapaciteit 90 liter
Maximale hoogte 14800 voet (4511 m)
Spanwijdte 9,3 m
Lengte 6,4 m
ICAO code ECHO

Deze specificaties zijn bedoeld om je een idee te geven van de Tecnam P92 Echo. Je kan ze niet gebruiken voor vluchtvoorbereiding. Vaak worden er veel verschillende types uitgebracht van een bepaald toestel met wisselende specificaties en prijzen. Kijk in het Pilot Operating Handbook (POH) als je de precieze waarden wil weten van het toestel waarmee je gaat vliegen. Je vlieginstructeur helpt je hier graag bij.

Veelgestelde vragen over de Tecnam P92 Echo

Hoe snel vliegt een Tecnam P92 Echo?

Een Tecnam P92 Echo vliegt normaal gesproken met zo'n 204 km/u (110 knopen), dit is de kruissnelheid. Het toestel kan nog wel wat sneller vliegen, maar nooit meer dan 278 km/u (150 knopen).

Hoe ver kan een Tecnam P92 Echo vliegen?

De actieradius is ongeveer 800 kilometer. De afstand hangt overigens ook af van hoe snel je vliegt en of er veel wind is. Ook wordt er rekening gehouden met een eventuele uitwijk naar een ander vliegveld.

Hoeveel weegt een Tecnam P92 Echo?

Leeg weegt het toestel ongeveer 304 kg. Met brandstof, passagiers en baggage erbij mag het toestel maximaal 550 kg wegen. Er kan dus maximaal 246 kg aan brandstof, passagiers en baggage mee.

Over Eveline van den Boom

Schrijfster van dit artikel is Eveline van den Boom. In 2006 kreeg ze haar eerste vliegles als verjaardagscadeau; een prachtige vlucht over Rotterdam. Dat smaakte naar meer!

In 2010 haalde ze haar PPL vliegbrevet in Lelystad. In 2011 werd een vliegtuig aangeschaft: een Aero AT-3. Dit vliegtuig vliegt nog steeds mee in de Vliegles.nl vloot met callsign PH-EVB.

Ze schreef de theorieboeken "Theorie van het Vliegen" en "Theorie helikopter vliegen". Deze kan je bestellen bij je vliegles en zijn ook los te koop op Bol.com

Over ons

Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat gaan we ervan uit dat je dit goedvindt. Meer weten?