Als je kleurenblind bent dan mag je alleen overdag vliegen. Voor de meeste privépiloten is dat geen probleem, maar in de commerciële luchtvaart wel. Dit is er aan de hand.
Wat is het probleem?
Als je 's nachts vliegt dan zijn kleuren belangrijker dan overdag. Zo hebben vliegtuigen navigatielichten aan de uiteinden van de vleugel die rood of groen zijn. Rood aan de linkerkant van het vliegtuig, vanuit de cockpit gezien. Groen aan de rechterkant. Als je een ander vliegtuig tegenkomt in de lucht dan kan je aan die kleuren zien tegen welke kant van het vliegtuig je aankijkt.
Ook hebben de verkeerstorens van vliegvelden lampen in rood en groen waarmee ze aanwijzingen kunnen doorgeven, mocht de radioapparatuur uitvallen. Dan is het belangrijk dat je het verschil tussen rood en groen kan zien.
Ishara test
Een van de manieren om te zien of je kleuren goed genoeg kunt onderscheiden is de Ishara test. Deze wordt gedaan tijdens je vliegmedische keuring. Iemand die niet kleurenblind is zal een 74 zien in de afbeelding. Ben je wel kleurenblind dan zal je een 21 zien staan:
Kleurenblind, wat nu?
Mocht je de test niet goed doorlopen dan zal de vliegmedische arts nog meer tests met je doen. Komt daar uit dat je kleurenblind bent dan kan je alleen overdag vliegen.
De meeste PPL/LAPL piloten vliegen alleen overdag, dus dan hoeft dit geen probleem te zijn voor je. Wil je echter op lijnvluchten gaan vliegen, dan zal je ook 's nachts moeten kunnen vliegen en is dit wel een probleem.
Kan ik vliegen zonder een brevet te halen?
Ja, dit kan zeker. Ook als je kleurenblind bent kan je gewoon een vliegles volgen. Je vliegt met een instructeur als gezagvoerder. In dat geval hoeft alleen je instructeur aan de medische vereisten te voldoen.
Meer informatie