Vliegles en parachutespringen voor iedereen

Pipistrel Velis Electro

Pipistrel Velis Electro

Vliegtuig

De Pipistrel Velis Electro is een Sloveens licht vliegtuig, ontworpen en geproduceerd door Pipistrel uit Ajdovščina. Het toestel kreeg in juni 2020 de EASA CS-LSA volledig elektrische type-certificering en het is primair bedoeld voor de rol van trainingsvliegtuig, met name meervoudige opeenvolgende starts en landingen op het vliegveld. Het ontwerp is het eerste type-gecertificeerde elektrische vliegtuig en wordt compleet en vliegklaar geleverd.

Merk Pipistrel
Type Velis Electro
Piloten 1
Passagiers 1
Maximaal startgewicht 600 kg
Leeggewicht 428 kg
Bruikbare lading 172 kg
Kruissnelheid 90 knopen (167 km/u)
Maximale snelheid 98 knopen (181 km/u)
Overtreksnelheid 45 knopen (83 km/u)
Maximale afstand 140 km
Maximale hoogte 12000 voet (3658 m)
Spanwijdte 10,7 m
Lengte 6,5 m
ICAO code PIVE

Deze specificaties zijn bedoeld om je een idee te geven van de Pipistrel Velis Electro. Je kan ze niet gebruiken voor vluchtvoorbereiding. Vaak worden er veel verschillende types uitgebracht van een bepaald toestel met wisselende specificaties en prijzen. Kijk in het Pilot Operating Handbook (POH) als je de precieze waarden wil weten van het toestel waarmee je gaat vliegen. Je vlieginstructeur helpt je hier graag bij.

Veelgestelde vragen over de Pipistrel Velis Electro

Hoe snel vliegt een Pipistrel Velis Electro?

Een Pipistrel Velis Electro vliegt normaal gesproken met zo'n 167 km/u (90 knopen), dit is de kruissnelheid. Het toestel kan nog wel wat sneller vliegen, maar nooit meer dan 181 km/u (98 knopen).

Hoe ver kan een Pipistrel Velis Electro vliegen?

De actieradius is ongeveer 140 kilometer. De afstand hangt overigens ook af van hoe snel je vliegt en of er veel wind is. Ook wordt er rekening gehouden met een eventuele uitwijk naar een ander vliegveld.

Hoeveel weegt een Pipistrel Velis Electro?

Leeg weegt het toestel ongeveer 428 kg. Met brandstof, passagiers en baggage erbij mag het toestel maximaal 600 kg wegen. Er kan dus maximaal 172 kg aan brandstof, passagiers en baggage mee.

Over Eveline van den Boom

Schrijfster van dit artikel is Eveline van den Boom. In 2006 kreeg ze haar eerste vliegles als verjaardagscadeau; een prachtige vlucht over Rotterdam. Dat smaakte naar meer!

In 2010 haalde ze haar PPL vliegbrevet in Lelystad. In 2011 werd een vliegtuig aangeschaft: een Aero AT-3. Dit vliegtuig vliegt nog steeds mee in de Vliegles.nl vloot met callsign PH-EVB.

Ze schreef de theorieboeken "Theorie van het Vliegen" en "Theorie helikopter vliegen". Deze kan je bestellen bij je vliegles en zijn ook los te koop op Bol.com

Over ons

Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat gaan we ervan uit dat je dit goedvindt. Meer weten?