Vliegles en parachutespringen voor iedereen

Wat maakte de Concorde zo iconisch?

Wat maakte de Concorde zo iconisch?

Vliegles.nl Trivia

| 3180 keer bekeken 3180x

Ze vliegen al een hele tijd niet meer, maar de Concorde blijft een icoon. Waarom eigenlijk?

De Concorde was samen met de Tupolev Tu-144 een van de twee commercieel gebruikte vliegtuigen die sneller dan het geluid kon vliegen. De Concorde haalde zelfs meer dan mach 2. Meer dan 2x de geluidssnelheid!

Happy few

Vliegen in de Concorde was alleen niet voor iedereen weggelegd. Een ticket van Londen naar New York kostte omgerekend naar prijzen van vandaag zo'n € 12.500. Auw, die doet pijn. Dat is zeker 30x zoveel als een normaal ticket (pre-Covid prijzen).

Waarom was de Concorde zo duur?

Allereerst natuurlijk omdat het een ongelofelijk complexe machine was. Niet alleen om te vliegen. Maar er kwam behoorlijk wat bij kijken om dit toestel de lucht in te krijgen. Een knap staaltje techniek, maar niet per se heel economisch om mee te vliegen.

Ook zijn er uiteindelijk maar weinig Concordes gebouwd. Het zou nooit bereikbaar worden voor een groot publiek. En er was nog een probleem: door de geluidsbarrière gaan levert een gigantische knal op. Dat wil je niet boven bewoond gebied. Dus het had eigenlijk alleen maar zin als je de oceaan over vloog.

Uiteindelijk hadden alleen British Airways en Air France er beiden 7 rondvliegen.

Na een dodelijke crash van een Concorde in juli 2000 en het instorten van de vliegtuigindustrie na de aanslagen van 11 september 2001 werden ze uit bedrijf gehaald.

Vliegen met meer dan Mach 1 werd gewoon weer een droom...

Meer informatie over onze vlieglessen, parachutesprongen, vliegsimulaties en vliegangst cursussen:

Bekijken

Wil je meer weten over vliegen?

Download dan helemaal gratis ons theorieboek "Hoe vliegt een vliegtuig". Dit boekje beschrijft op toegankelijke manier de achtergrond van een eerste vliegles. Zodat je vooraf of na je les nog eens terug kan lezen wat er allemaal om je heen gebeurde. Je leest onder meer over:

  • Hoe draagkracht ontstaat en dus hoe een vliegtuig kan vliegen
  • Hoe je een bocht maakt met een vliegtuig
  • Wat de verkeersregels op de grond en in de lucht zijn
  • En wat alle knoppen en meters in de cockpit betekenen

Je kunt het boekje ook als echt boek bestellen op Bol.com of cadeau geven bij een vliegles.

Gratis theorieboek

P.S. Je mag lid worden van onze nieuwsbrief, maar dat hoeft niet.

Over Eveline van den Boom

Schrijfster van dit artikel is Eveline van den Boom. In 2006 kreeg ze haar eerste vliegles als verjaardagscadeau; een prachtige vlucht over Rotterdam. Dat smaakte naar meer!

In 2010 haalde ze haar PPL vliegbrevet in Lelystad. In 2011 werd een vliegtuig aangeschaft: een Aero AT-3. Dit vliegtuig vliegt nog steeds mee in de Vliegles.nl vloot met callsign PH-EVB.

Ze schreef de theorieboeken "Theorie van het Vliegen" en "Theorie helikopter vliegen". Deze kan je bestellen bij je vliegles en zijn ook los te koop op Bol.com

Over ons

Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat gaan we ervan uit dat je dit goedvindt. Meer weten?