Vliegles en parachutespringen voor iedereen

Waarom zijn de meeste vliegtuigen wit?

Waarom zijn de meeste vliegtuigen wit?

Vliegles.nl Trivia

| 5016 keer bekeken 5016x

De meeste vliegtuigen zijn wit. Dit zijn 7 verrassende redenen waarom.

Wit reflecteert

Wat trek jij aan op een zomerse dag? Meestal geen zwart t-shirt toch? Want dan zweet je jezelf binnen de kortste keren de pan uit. Zo werkt het ook met vliegtuigen.

Vliegtuigen zijn veel meer in de zon dan wijzelf. Ze vliegen immers boven de wolken. De witte kleur houdt de warmte buiten in de lucht en op de grond.

Wit verkleurt niet

Elke andere kleur dan wit zal onder invloed van de zon pigment verliezen. Dit proces heet oxidatie. Uiteindelijk wordt elke andere kleur vanzelf weer wit.

Aangezien niemand in een vliegtuig wil stappen dat er oud uitziet, blijf je als maatschappij aan het schilderen. Nogal een dure hobby.

Wit valt beter op

Wit contrasteert beter met blauwe luchten en de grond. Zo zie je een wit vliegtuig beter in de lucht en als het op de grond staat. Tenzij het gesneeuwd heeft natuurlijk. Dit geldt natuurlijk ook voor vogels. Het schijnt ook zo te zijn dat vogels de vliegtuigen beter aan zien komen als ze wit zijn.

Wit is goedkoper

Witte verf bevat veel minder of geen pigmenten. Dat maakt het veel goedkoper om te maken. Want de verhouding pigmenten moet bij een andere kleur precies kloppen. Het mag niet teveel zijn en niet te weinig.

Op wit zie je alles

Zoals scheurtjes en beschadigingen. Dat klinkt niet fraai, maar maakt het leven van de onderhoudsmensen juist een stuk gemakkelijker.

Met een witte blijf je zitten, of toch niet?

Nee blijkbaar niet! Wit is een erg courante kleur voor vliegtuigen. Vooral ook omdat iedere maatschappij er wel wat mee kan. Het is makkelijker met overspuiten. Nou zitten we zelf niet heel erg in de verkoop van tweedehands airliners, maar deze is van horen zeggen.

Waar of niet waar?

En dat geldt ook voor de laatste. Deze is uit de categorie borrelpraat. Of het waar is weten we niet. Maar als het waar is, dan is dit een eervolle vermelding waard.

Het schijnt zo te zijn dat donkere vliegtuigen zwaarder zijn door het pigment in de verf. Op een vliegtuig gaat al snel zo'n 250 kg verf. Dat zijn 3 volwassenen. Zou je daar een paar procent besparen dan scheelt dat toch alweer.

Meer informatie

Meer informatie over onze vlieglessen, parachutesprongen, vliegsimulaties en vliegangst cursussen:

Bekijken

Wil je meer weten over vliegen?

Download dan helemaal gratis ons theorieboek "Hoe vliegt een vliegtuig". Dit boekje beschrijft op toegankelijke manier de achtergrond van een eerste vliegles. Zodat je vooraf of na je les nog eens terug kan lezen wat er allemaal om je heen gebeurde. Je leest onder meer over:

  • Hoe draagkracht ontstaat en dus hoe een vliegtuig kan vliegen
  • Hoe je een bocht maakt met een vliegtuig
  • Wat de verkeersregels op de grond en in de lucht zijn
  • En wat alle knoppen en meters in de cockpit betekenen

Je kunt het boekje ook als echt boek bestellen op Bol.com of cadeau geven bij een vliegles.

Gratis theorieboek

P.S. Je mag lid worden van onze nieuwsbrief, maar dat hoeft niet.

Over Eveline van den Boom

Schrijfster van dit artikel is Eveline van den Boom. In 2006 kreeg ze haar eerste vliegles als verjaardagscadeau; een prachtige vlucht over Rotterdam. Dat smaakte naar meer!

In 2010 haalde ze haar PPL vliegbrevet in Lelystad. In 2011 werd een vliegtuig aangeschaft: een Aero AT-3. Dit vliegtuig vliegt nog steeds mee in de Vliegles.nl vloot met callsign PH-EVB.

Ze schreef de theorieboeken "Theorie van het Vliegen" en "Theorie helikopter vliegen". Deze kan je bestellen bij je vliegles. Naast privépiloot is Eveline ook werkzaam als Nederlandse makelaar aan de Costa del Sol.

Over ons

Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat gaan we ervan uit dat je dit goedvindt. Meer weten?