Vliegles en parachutespringen voor iedereen

Hoeveel lessen heb je nodig om een vliegbrevet te halen?

Hoeveel lessen heb je nodig om een vliegbrevet te halen?

Vliegles.nl Trivia


| 3074x bekeken 3074x

Dat zijn er misschien minder dan je denkt. Maar er komt meer bij kijken. Wist jij dit al?

Eerst even over de vraag

We krijgen de vraag heel vaak: "hoeveel lessen heb ik nodig om mijn vliegbrevet te halen?" Dat is net zo moeilijk als vooraf aangeven hoeveel autorijlessen je nodig hebt voordat je slaagt.

Hoeveel lessen je nodig hebt ligt aan een aantal dingen:

  • Of je de tijd en geld hebt om minimaal 1x per week een les te volgen
  • Of je gemotiveerd genoeg bent
  • Je leeftijd speelt ook een rol, jongere mensen leren vaak iets sneller

Natuurlijk speelt aanleg ook een kleine rol en of je theorie in het algemeen snel oppikt.

Wat wel een groot verschil maakt is, wélk brevet je precies wil gaan halen. Afhankelijk daarvan kunnen we je wel vertellen wat het minimum aantal vlieguren is dat je moet hebben:

Soorten brevetten

Als we ons even beperken tot brevetten voor vliegtuigen dan zijn er 5 soorten:

  • RPL: Recreational Pilot License
  • LAPL: Light Aircraft Pilot License
  • PPL: Private Pilot License
  • CPL: Commercial Pilot License
  • ATPL: Airline Transport License

De CPL en ATPL zijn brevetten voor commerciële piloten. Daarmee mag je tegen betaling vliegen. De eisen aan de training liggen daar anders omdat je vaak onder grotere druk moet kunnen handelen. Deze brevetsoorten gaan we verder niet behandelen.

Privé-vliegers

Voor privé-vliegers zijn er de RPL, LAPL en PPL:

  • RPL-MLA: voor het vliegen op microlight vliegtuigen. Het RPL-MLA brevet is een nationaal erkend brevet waarmee je in vliegtuigen met niet meer dan twee zitplaatsen mag vliegen. Het startgewicht van het toestel mag maximaal 450 kg zijn. Door hun lage gewicht zijn ze vaak wat voordeliger in het vliegen.
  • LAPL: het eerste internationale brevet, een light-versie van het PPL: je startgewicht mag maximaal 2000 kg zijn, maximaal 4 inzittenden (inclusief vlieger) en je mag pas met passagiers vliegen als je 10 uur als gezagvoerder hebt gevlogen na je examen
  • PPL: hogere exameneisen, de genoemde beperkingen van de MLA en LAPL gelden niet. Een PPL brevet kan je uitbreiden met onder meer:
    • Instrument Rating: voor het vliegen bij slecht zicht
    • Aerobatic Rating: voor het uitvoeren van kunstvluchten (piloten hebben het niet over stuntvliegen, want het zijn gecontroleerde bewegingen)
    • Night Rating: om in het donker te mogen vliegen
    • Mountain Rating: nodig voor bepaalde vliegvelden in een bergachtig gebied

Het RPL-MLA is een nationaal brevet. Je mag hiermee wel buiten Nederland vliegen, soms moet hiervoor vooraf toestemming vragen aan het betreffende land. Het LAPL als PPL zijn Europese brevetten. Je mag met dit brevet vliegen op een toestel dat in een EU-lidstaat geregistreerd staat. Bij een LAPL geldt dat je toestemming van het land nodig hebt als je buiten de EU vliegt. Een PPL is internationaal erkend.

Categorieën

De brevetten zijn altijd geldig voor één categorie luchtvaartuigen. Zo heb je een LAPL voor vleugelvliegtuigen (A), helikopters (H), luchtballonnen (B) of zweefvliegtuigen (S). Een PPL is er voor vleugelvliegtuigen en helikopters. Je geeft dit aan achter het soort brevet. Dus bijvoorbeeld PPL(A) is een PPL voor vleugelvliegtuigen: vliegtuigen met een vaste vleugel.

Klassebevoegdheden

Een PPL brevet of hoger haal je altijd op een bepaalde klasse. Dit zijn de meestvoorkomende:

  • Single Engine Piston (SEP-land/sea): éénmotorige land- respectievelijk watervliegtuigen met zuigermotor
  • Multi Engine Piston (MEP-land/sea): meermotorige land- respectievelijk watervliegtuigen met zuigermotor
  • Touring Motor Glider (TMG): gemotoriseerde zweefvliegtuigen

Daarnaast heb je ook typebevoegdheden. Deze gelden voor een bepaald type vliegtuig. Voor de RPL-MLA en LAPL brevetten zijn er overigens geen klasse- of typebevoegdheden. Die zijn onderdeel van het brevet zelf. Na het behalen van je brevet kun je nog doorleren voor aanvullende klassen.

Hoeveel uren moet je gevlogen hebben?

Het absolute minimum dat je aan uren moet vliegen om een brevet te halen is:

  • RPL-MLA en LAPL: 30 vlieguren: waarvan minimaal 15 uur met instructeur en minimaal 6 uur solo
  • PPL: 45 vlieguren: waarvan minimaal 25 uur met instructeur en minimaal 10 uur solo

De vlieguren worden geteld in blokuren. Dat is dus niet alleen de tijd in de lucht, maar ook de tijd dat je aan het opstarten en taxiën bent. Een deel van de uren vlieg je ook al alleen. Dit is wel heel anders dan voor het halen van je autorijbewijs. Als het mooi weer is en je hebt de basis voldoende onder de knie dan laat de instructeur je alleen vliegen. Daarna stapt hij weer in en ga je samen ingewikkeldere omstandigheden oefenen.

Wat niet anders is dan bij een autorijbewijs is dat je moet slagen voor je praktijkexamen. De meeste piloten hebben dan ook meer uren nodig dan het absolute minimum voordat ze op examen gaan.

Dat is nog niet alles

Naast het slagen voor je praktijkexamen moet je ook:

  • medisch gekeurd zijn
  • een aantal solo overlandvluchten gevlogen hebben: je vliegt alleen naar een aantal andere velden en weer terug
  • een theorieopleiding volgen en de examens halen
  • je moet ook cursus radiotelefonie volgen en voor het praktijkexamen slagen
  • en slagen voor een taalvaardigheidstoets Engels

Theorieopleiding

Binnen de theorieopleiding volg je 9 vakken en doe je 7 examens. Dit zijn de vakken:

  • Algemene kennis luchtvaartuigen / Beginselen van het vliegen
  • Vluchtprestaties- en planning
  • Luchtvaartvoorschriften / Operationele procedures
  • Menselijke prestaties en beperkingen
  • Meteorologie
  • Navigatie
  • Radiocommunicatie

Deze examens rond je af in een periode van maximaal 18 maanden. Je praktijkexamen doe je maximaal 24 maanden na het halen van het theorie-examen. Voordat je de theorie-examens kunt doen moet je ook klassikale lessen volgen.

Vooropleiding

Voor het volgen van de vlieglessen heb je geen specifieke vooropleiding of vliegervaring nodig. Kennis van de Engelse taal is wel een vereiste. Heb je wiskunde en natuurkunde op HAVO niveau of hoger gevolgd, dan is de theorie prima te doen.

Minimumleeftijd

Er is ook geen minimumleeftijd, al hanteren de meeste scholen voor een proefles de leeftijd van 8 jaar. Een opleiding voor het vliegbrevet wordt vaak gestart vanaf 15 jaar. Vanaf 16 jaar mag je solo vliegen en een examen afleggen vanaf 17 jaar.

Hoe lang duurt het halen van je vliegbrevet?

Zelf had ik anderhalf jaar nodig en 50 lessen om mijn PPL-SEP te halen. Dit kostte in 2009/2010 alles bij elkaar ongeveer € 15.000. Na ongeveer 10 uur mocht ik solo vliegen, maar was ik wat laat met het aanvragen van mijn medische keuring, waardoor ik intussen al 14 uur gevlogen had. Maar nogmaals, wat het voor jou kost kan ik niet zeggen. Het kan sneller of langzamer en duurder of goedkoper dan dit.

Waar te beginnen

Ben je een beetje overweldigd? Geen probleem. Je hoeft het niet allemaal tegelijk te doen. Je kunt gewoon beginnen met een proefles en dan steeds nieuwe lessen bijkopen. Net zoals bij je autorijlessen. Al het andere komt vanzelf.

Mijn advies: kijk vooral of je het leuk genoeg vindt:

Sorry voor de lange post

Veel vliegplezier!

Wil je meer weten over vliegen?

Download dan helemaal gratis ons theorieboek "Hoe vliegt een vliegtuig". Dit boekje beschrijft op toegankelijke manier de achtergrond van een eerste vliegles. Zodat je vooraf of na je les nog eens terug kan lezen wat er allemaal om je heen gebeurde. Je leest onder meer over:

  • Hoe draagkracht ontstaat en dus hoe een vliegtuig kan vliegen
  • Hoe je een bocht maakt met een vliegtuig
  • Wat de verkeersregels op de grond en in de lucht zijn
  • En wat alle knoppen en meters in de cockpit betekenen

Je kunt het boekje ook als echt boek bestellen op Bol.com of cadeau geven bij een vliegles.

Gratis theorieboek

P.S. Je mag lid worden van onze nieuwsbrief, maar dat hoeft niet.

Over Eveline van den Boom

Schrijfster van dit artikel is Eveline van den Boom. In 2006 kreeg ze haar eerste vliegles als verjaardagscadeau; een prachtige vlucht over Rotterdam. Dat smaakte naar meer!

In 2010 haalde ze haar PPL vliegbrevet in Lelystad. In 2011 werd een vliegtuig aangeschaft: een Aero AT-3. Dit vliegtuig vliegt nog steeds mee in de Vliegles.nl vloot met callsign PH-EVB.

Ze schreef de theorieboeken "Theorie van het Vliegen" en "Theorie helikopter vliegen". Deze kan je bestellen bij je vliegles en zijn ook los te koop op Bol.com

Over ons

Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Als je verdergaat gaan we ervan uit dat je dit goedvindt. Meer weten?