Flugunterricht und Fallschirmspringen für alle

Wat maakte de Concorde zo iconisch?

Wat maakte de Concorde zo iconisch?

Flugunterricht.nl Wissenswertes


| 1007x angesehen 1007x

Ze vliegen al een hele tijd niet meer, maar de Concorde blijft een icoon. Waarom eigenlijk?

De Concorde was samen met de Tupolev Tu-144 een van de twee commercieel gebruikte vliegtuigen die sneller dan het geluid kon vliegen. De Concorde haalde zelfs meer dan mach 2. Meer dan 2x de geluidssnelheid!

Happy few

Vliegen in de Concorde was alleen niet voor iedereen weggelegd. Een ticket van Londen naar New York kostte omgerekend naar prijzen van vandaag zo'n € 12.500. Auw, die doet pijn. Dat is zeker 30x zoveel als een normaal ticket (pre-Covid prijzen).

Waarom was de Concorde zo duur?

Allereerst natuurlijk omdat het een ongelofelijk complexe machine was. Niet alleen om te vliegen. Maar er kwam behoorlijk wat bij kijken om dit toestel de lucht in te krijgen. Een knap staaltje techniek, maar niet per se heel economisch om mee te vliegen.

Ook zijn er uiteindelijk maar weinig Concordes gebouwd. Het zou nooit bereikbaar worden voor een groot publiek. En er was nog een probleem: door de geluidsbarrière gaan levert een gigantische knal op. Dat wil je niet boven bewoond gebied. Dus het had eigenlijk alleen maar zin als je de oceaan over vloog.

Uiteindelijk hadden alleen British Airways en Air France er beiden 7 rondvliegen.

Na een dodelijke crash van een Concorde in juli 2000 en het instorten van de vliegtuigindustrie na de aanslagen van 11 september 2001 werden ze uit bedrijf gehaald.

Vliegen met meer dan Mach 1 werd gewoon weer een droom...

Sie möchten mehr über das Fliegen erfahren?

Dann laden Sie sich unser Theoriebuch „Wie fliegt ein Flugzeug“ komplett kostenlos herunter. Dieses Heft beschreibt auf verständliche Weise den Hintergrund einer ersten Flugstunde. Damit Sie vor oder nach dem Unterricht nachlesen können, was um Sie herum passiert ist. Sie können lesen über:

  • Wie Tragfähigkeit entsteht und damit ein Flugzeug fliegen kann
  • Wie man mit einem Flugzeug eine Kurve macht
  • Welche Verkehrsregeln am Boden und in der Luft gelten
  • Und was alle Knöpfe und Anzeigen befinden sich im Cockpit

Sie können das Heft auch als echtes Buch auf Bol.com bestellen oder mit einer Flugstunde verschenken.

Kostenloses Theoriebuch

P.S. Sie können unseren Newsletter abonnieren, müssen es aber nicht.

Über Eveline van den Boom

Die Autorin dieses Artikels ist Eveline van den Boom. 2006 erhielt sie ihre erste Flugstunde als Geburtstagsgeschenk; ein schöner Flug über Rotterdam. Das schmeckte nach mehr!

2010 machte sie in Lelystad ihre PPL-Pilotenlizenz. 2011 wurde ein Flugzeug angeschafft: ein Aero AT-3. Dieses Flugzeug fliegt immer noch in der Flotte von Vliegles.nl mit dem Rufzeichen PH-EVB.

Sie hat die Theoriebücher "Theory of Flying" und "Theory of Helicopter Flying" geschrieben. Diese können Sie mit Ihrer Flugstunde bestellen und sind auch separat auf Bol.com

Über uns

We and third parties follow your internet behavior on our website with cookies. If you continue, we assume you agree with our cookie policy. Learn more