Clases de vuelo y paracaidismo para todos

Waarom zit er een knik in een vliegtuigvleugel?

Waarom zit er een knik in een vliegtuigvleugel?

Flying Lessons.nl Trivia


| 1294x visto 1294x

Vroeger zag je het nooit, maar tegenwoordig heeft elk vliegtuig een knik aan het einde van de vleugels. Waar is het voor?

Winglet

De knik zit er niet zomaar en heeft een naam. Dit is een winglet. De winglet zorgt ervoor dat de prestaties van het vliegtuig verbeteren, of beter gezegd: van de vleugels. Het zorgt ervoor dat je zuiniger kan vliegen.

Draagkracht

Hoe het precies werkt is een nogal technisch verhaal. Een vliegtuig bouwt draagkracht op met haar vleugels (lees hier meer over in ons theorieboekje). De luchtdruk aan de bovenkant van de vleugels is lager dan aan de onderkant. Zo wordt het vliegtuig als het ware de lucht in gezogen en hangt het aan de vleugels. Piloten zeggen daarom ook wel eens: "we gaan eens even lekker hangen".

Lekke stofzuigerslang

Heb je wel eens geprobeerd de vloer schoon te krijgen met een lekke stofzuigerslang? Dat werkt voor geen meter natuurlijk, want er wordt valse lucht aangezogen via het gat in de slang. Je verliest zuigkracht.

Datzelfde gebeurt bij vleugels zonder winglets. Lucht stroomt namelijk van een gebied met hoge druk naar een gebied met een lagere druk. Zo wordt lucht van de onderkant van de vleugel naar de bovenkant gezogen. Dit levert geen draagkracht op:

In het groen (met de minnetjes) zie je het gebied waar de luchtdruk relatief wat lager is. En in het rood (met de plusjes) waar de luchtdruk wat hoger is. Deze gebieden lopen in elkaar door.

De winglet

Door het uiteinde van de vleugel (bijna) verticaal te maken zorgen vliegtuigbouwers ervoor dat lucht minder gemakkelijk van de onderkant naar de bovenkant van de vleugel gezogen kan worden:

Hierdoor gaat minder draagkracht verloren. En dat betekent weer dat een vliegtuig meer draagkracht haalt uit elke liter brandstof die verstookt wordt. Kortom je komt verder op een volle tank.

Het resultaat? Dit kan wel zo'n 4% schelen in het brandstofverbruik!

Is dat alles?

Niet helemaal, de winglet zorgt er ook voor dat de turbulentie die het vliegtuig achter zich maakt minder wordt. Dat maakt het veiliger voor achteropkomend verkeer.

¿Quieres saber más sobre volar?

Descarga nuestro libro teórico "Cómo vuela un avión" completamente gratis. Este folleto describe los antecedentes de una primera lección de vuelo de una manera accesible. Para que pueda leer antes o después de la lección lo que estaba sucediendo a su alrededor. Puedes leer sobre:

  • Cómo se crea la capacidad de carga y, por lo tanto, cómo puede volar una aeronave
  • Cómo dar un giro con una aeronave
  • Cuáles son las reglas de tráfico en tierra y en el aire
  • Y qué los botones y medidores están en la cabina

También puede pedir el folleto como un libro real en Bol.com o regalarlo con una lección de vuelo.

{descargar}

P.S. Puede suscribirse a nuestro boletín de noticias, pero no es necesario.

Sobre Eveline van den Boom

La autora de este artículo es Eveline van den Boom. En 2006 recibió su primera lección de vuelo como regalo de cumpleaños; un hermoso vuelo sobre Rotterdam. ¡Eso sabía a más!

En 2010 obtuvo su licencia de piloto PPL en Lelystad. En 2011, se compró un avión: un Aero AT-3. Este avión todavía vuela en la flota de Vliegles.nl con el indicativo PH-EVB.

Escribió los libros de teoría "Teoría del vuelo" y "Teoría del vuelo en helicóptero". Puede solicitarlos con su lección de vuelo y también están disponibles por separado en Bol.com

Sobre nosotros

We and third parties follow your internet behavior on our website with cookies. If you continue, we assume you agree with our cookie policy. Learn more