Clases de vuelo y paracaidismo para todos

Wat maakte de Concorde zo iconisch?

Wat maakte de Concorde zo iconisch?

Flying Lessons.nl Trivia


| 1007x visto 1007x

Ze vliegen al een hele tijd niet meer, maar de Concorde blijft een icoon. Waarom eigenlijk?

De Concorde was samen met de Tupolev Tu-144 een van de twee commercieel gebruikte vliegtuigen die sneller dan het geluid kon vliegen. De Concorde haalde zelfs meer dan mach 2. Meer dan 2x de geluidssnelheid!

Happy few

Vliegen in de Concorde was alleen niet voor iedereen weggelegd. Een ticket van Londen naar New York kostte omgerekend naar prijzen van vandaag zo'n € 12.500. Auw, die doet pijn. Dat is zeker 30x zoveel als een normaal ticket (pre-Covid prijzen).

Waarom was de Concorde zo duur?

Allereerst natuurlijk omdat het een ongelofelijk complexe machine was. Niet alleen om te vliegen. Maar er kwam behoorlijk wat bij kijken om dit toestel de lucht in te krijgen. Een knap staaltje techniek, maar niet per se heel economisch om mee te vliegen.

Ook zijn er uiteindelijk maar weinig Concordes gebouwd. Het zou nooit bereikbaar worden voor een groot publiek. En er was nog een probleem: door de geluidsbarrière gaan levert een gigantische knal op. Dat wil je niet boven bewoond gebied. Dus het had eigenlijk alleen maar zin als je de oceaan over vloog.

Uiteindelijk hadden alleen British Airways en Air France er beiden 7 rondvliegen.

Na een dodelijke crash van een Concorde in juli 2000 en het instorten van de vliegtuigindustrie na de aanslagen van 11 september 2001 werden ze uit bedrijf gehaald.

Vliegen met meer dan Mach 1 werd gewoon weer een droom...

¿Quieres saber más sobre volar?

Descarga nuestro libro teórico "Cómo vuela un avión" completamente gratis. Este folleto describe los antecedentes de una primera lección de vuelo de una manera accesible. Para que pueda leer antes o después de la lección lo que estaba sucediendo a su alrededor. Puedes leer sobre:

  • Cómo se crea la capacidad de carga y, por lo tanto, cómo puede volar una aeronave
  • Cómo dar un giro con una aeronave
  • Cuáles son las reglas de tráfico en tierra y en el aire
  • Y qué los botones y medidores están en la cabina

También puede pedir el folleto como un libro real en Bol.com o regalarlo con una lección de vuelo.

{descargar}

P.S. Puede suscribirse a nuestro boletín de noticias, pero no es necesario.

Sobre Eveline van den Boom

La autora de este artículo es Eveline van den Boom. En 2006 recibió su primera lección de vuelo como regalo de cumpleaños; un hermoso vuelo sobre Rotterdam. ¡Eso sabía a más!

En 2010 obtuvo su licencia de piloto PPL en Lelystad. En 2011, se compró un avión: un Aero AT-3. Este avión todavía vuela en la flota de Vliegles.nl con el indicativo PH-EVB.

Escribió los libros de teoría "Teoría del vuelo" y "Teoría del vuelo en helicóptero". Puede solicitarlos con su lección de vuelo y también están disponibles por separado en Bol.com

Sobre nosotros

We and third parties follow your internet behavior on our website with cookies. If you continue, we assume you agree with our cookie policy. Learn more