Give the gift of flying

Waarom zit er een knik in een vliegtuigvleugel?

Waarom zit er een knik in een vliegtuigvleugel?

Vliegles.nl blog


| 1294x viewed 1294x

Vroeger zag je het nooit, maar tegenwoordig heeft elk vliegtuig een knik aan het einde van de vleugels. Waar is het voor?

Winglet

De knik zit er niet zomaar en heeft een naam. Dit is een winglet. De winglet zorgt ervoor dat de prestaties van het vliegtuig verbeteren, of beter gezegd: van de vleugels. Het zorgt ervoor dat je zuiniger kan vliegen.

Draagkracht

Hoe het precies werkt is een nogal technisch verhaal. Een vliegtuig bouwt draagkracht op met haar vleugels (lees hier meer over in ons theorieboekje). De luchtdruk aan de bovenkant van de vleugels is lager dan aan de onderkant. Zo wordt het vliegtuig als het ware de lucht in gezogen en hangt het aan de vleugels. Piloten zeggen daarom ook wel eens: "we gaan eens even lekker hangen".

Lekke stofzuigerslang

Heb je wel eens geprobeerd de vloer schoon te krijgen met een lekke stofzuigerslang? Dat werkt voor geen meter natuurlijk, want er wordt valse lucht aangezogen via het gat in de slang. Je verliest zuigkracht.

Datzelfde gebeurt bij vleugels zonder winglets. Lucht stroomt namelijk van een gebied met hoge druk naar een gebied met een lagere druk. Zo wordt lucht van de onderkant van de vleugel naar de bovenkant gezogen. Dit levert geen draagkracht op:

In het groen (met de minnetjes) zie je het gebied waar de luchtdruk relatief wat lager is. En in het rood (met de plusjes) waar de luchtdruk wat hoger is. Deze gebieden lopen in elkaar door.

De winglet

Door het uiteinde van de vleugel (bijna) verticaal te maken zorgen vliegtuigbouwers ervoor dat lucht minder gemakkelijk van de onderkant naar de bovenkant van de vleugel gezogen kan worden:

Hierdoor gaat minder draagkracht verloren. En dat betekent weer dat een vliegtuig meer draagkracht haalt uit elke liter brandstof die verstookt wordt. Kortom je komt verder op een volle tank.

Het resultaat? Dit kan wel zo'n 4% schelen in het brandstofverbruik!

Is dat alles?

Niet helemaal, de winglet zorgt er ook voor dat de turbulentie die het vliegtuig achter zich maakt minder wordt. Dat maakt het veiliger voor achteropkomend verkeer.

Do you want to know more about flying?

Download dan helemaal gratis ons theorieboek "Hoe vliegt een vliegtuig". Dit boekje beschrijft op toegankelijke manier de achtergrond van een eerste vliegles. Zodat je vooraf of na je les nog eens terug kan lezen wat er allemaal om je heen gebeurde. Je leest onder meer over:

  • Hoe draagkracht ontstaat en dus hoe een vliegtuig kan vliegen
  • Hoe je een bocht maakt met een vliegtuig
  • Wat de verkeersregels op de grond en in de lucht zijn
  • En wat alle knoppen en meters in de cockpit betekenen

Je kunt het boekje ook als echt boek bestellen op Bol.com of cadeau geven bij een vliegles.

Free e-book

P.S. Je mag lid worden van onze nieuwsbrief, maar dat hoeft niet.

About Eveline van den Boom

Schrijfster van dit artikel is Eveline van den Boom. In 2006 kreeg ze haar eerste vliegles als verjaardagscadeau; een prachtige vlucht over Rotterdam. Dat smaakte naar meer!

In 2010 haalde ze haar PPL vliegbrevet in Lelystad. In 2011 werd een vliegtuig aangeschaft: een Aero AT-3. Dit vliegtuig vliegt nog steeds mee in de Vliegles.nl vloot met callsign PH-EVB.

Ze schreef de theorieboeken "Theorie van het Vliegen" en "Theorie helikopter vliegen". Deze kan je bestellen bij je vliegles en zijn ook los te koop op Bol.com

About us

We and third parties follow your internet behavior on our website with cookies. If you continue, we assume you agree with our cookie policy. Learn more