Flugunterricht und Fallschirmspringen für alle

Waarom zit er een knik in een vliegtuigvleugel?

Waarom zit er een knik in een vliegtuigvleugel?

Flugunterricht.nl Wissenswertes


| 1294x angesehen 1294x

Vroeger zag je het nooit, maar tegenwoordig heeft elk vliegtuig een knik aan het einde van de vleugels. Waar is het voor?

Winglet

De knik zit er niet zomaar en heeft een naam. Dit is een winglet. De winglet zorgt ervoor dat de prestaties van het vliegtuig verbeteren, of beter gezegd: van de vleugels. Het zorgt ervoor dat je zuiniger kan vliegen.

Draagkracht

Hoe het precies werkt is een nogal technisch verhaal. Een vliegtuig bouwt draagkracht op met haar vleugels (lees hier meer over in ons theorieboekje). De luchtdruk aan de bovenkant van de vleugels is lager dan aan de onderkant. Zo wordt het vliegtuig als het ware de lucht in gezogen en hangt het aan de vleugels. Piloten zeggen daarom ook wel eens: "we gaan eens even lekker hangen".

Lekke stofzuigerslang

Heb je wel eens geprobeerd de vloer schoon te krijgen met een lekke stofzuigerslang? Dat werkt voor geen meter natuurlijk, want er wordt valse lucht aangezogen via het gat in de slang. Je verliest zuigkracht.

Datzelfde gebeurt bij vleugels zonder winglets. Lucht stroomt namelijk van een gebied met hoge druk naar een gebied met een lagere druk. Zo wordt lucht van de onderkant van de vleugel naar de bovenkant gezogen. Dit levert geen draagkracht op:

In het groen (met de minnetjes) zie je het gebied waar de luchtdruk relatief wat lager is. En in het rood (met de plusjes) waar de luchtdruk wat hoger is. Deze gebieden lopen in elkaar door.

De winglet

Door het uiteinde van de vleugel (bijna) verticaal te maken zorgen vliegtuigbouwers ervoor dat lucht minder gemakkelijk van de onderkant naar de bovenkant van de vleugel gezogen kan worden:

Hierdoor gaat minder draagkracht verloren. En dat betekent weer dat een vliegtuig meer draagkracht haalt uit elke liter brandstof die verstookt wordt. Kortom je komt verder op een volle tank.

Het resultaat? Dit kan wel zo'n 4% schelen in het brandstofverbruik!

Is dat alles?

Niet helemaal, de winglet zorgt er ook voor dat de turbulentie die het vliegtuig achter zich maakt minder wordt. Dat maakt het veiliger voor achteropkomend verkeer.

Sie möchten mehr über das Fliegen erfahren?

Dann laden Sie sich unser Theoriebuch „Wie fliegt ein Flugzeug“ komplett kostenlos herunter. Dieses Heft beschreibt auf verständliche Weise den Hintergrund einer ersten Flugstunde. Damit Sie vor oder nach dem Unterricht nachlesen können, was um Sie herum passiert ist. Sie können lesen über:

  • Wie Tragfähigkeit entsteht und damit ein Flugzeug fliegen kann
  • Wie man mit einem Flugzeug eine Kurve macht
  • Welche Verkehrsregeln am Boden und in der Luft gelten
  • Und was alle Knöpfe und Anzeigen befinden sich im Cockpit

Sie können das Heft auch als echtes Buch auf Bol.com bestellen oder mit einer Flugstunde verschenken.

Kostenloses Theoriebuch

P.S. Sie können unseren Newsletter abonnieren, müssen es aber nicht.

Über Eveline van den Boom

Die Autorin dieses Artikels ist Eveline van den Boom. 2006 erhielt sie ihre erste Flugstunde als Geburtstagsgeschenk; ein schöner Flug über Rotterdam. Das schmeckte nach mehr!

2010 machte sie in Lelystad ihre PPL-Pilotenlizenz. 2011 wurde ein Flugzeug angeschafft: ein Aero AT-3. Dieses Flugzeug fliegt immer noch in der Flotte von Vliegles.nl mit dem Rufzeichen PH-EVB.

Sie hat die Theoriebücher "Theory of Flying" und "Theory of Helicopter Flying" geschrieben. Diese können Sie mit Ihrer Flugstunde bestellen und sind auch separat auf Bol.com

Über uns

We and third parties follow your internet behavior on our website with cookies. If you continue, we assume you agree with our cookie policy. Learn more